fbpx

Mikrobiom jelit jest głównym obszarem badań naukowych

Od 2000 roku w bazie danych Web of Science znajdowało się ponad 50 000 artykułów dot. badań mikrobiomów jelitowych. Przed 2005 r. istotnych publikacji nie było więcej niż 500 rocznie. Jednak na dzień 18 grudnia 2019 r. w bazie znajdowało się już ponad 9500 publikacji, których liczba wzrosła do około 30 razy od 2000 r., 6 razy od 2010 r. a podwoiła się od 2015 r.

Wśród tych publikacji wysoko cytowanych jest ponad 2000 (jeden procent w każdym z 22 obszarów tematycznych ESI rocznie), opublikowanych w 449 czasopismach. 15 najlepszych czasopism z najczęściej cytowanymi artykułami to: Nature, Gut, Science, PNAS, Cell Host & Microbe, Gastroenterology, Cell, PloS One, ISME Journal, Nature Communications, Nature Reviews Microbiology, Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology, Substancje odżywcze, Odporność i Medycyna Przyrodnicza.

Ponad 170 krajów i regionów na całym świecie swoimi działaniami przyczyniło się do przeprowadzenia wcześniej wspomnianych cytowanych badań. Nastąpiło to przy powszechnym udziale głównych krajów, w tym USA, Chin, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Kanady, Włoch, Japonii, Hiszpanii, Holandii, Australii itp. Wśród nich wkład Chin (w tym Hongkongu, Makao i Tajwanu) znacznie przyczynił się do postępu w ciągu ostatniej dekady. Za rozwojem badań mikrobiomów jelitowych stoi szybki rozwój najnowocześniejszych technologii badań biologicznych (Gilbert i in., 2016; Gilbert i in., 2018), w tym modeli zwierzęcych wolnych od wszystkich wykrywalnych mikroorganizmów i pasożytów (Uzbay, 2019), technologii sekwencjonowania nowej generacji ( Shendure i in., 2017) oraz podejść multiomiczne (Quince i in., 2017; Lagier i in., 2018; Zhang i in., 2019), takich jak metagenomika, metatranskryptomika, metabolomika i kulturomika. Rozwój i zastosowanie tych technologii nie tylko umożliwiają badaczom analizę składu i struktury mikrobiomu jelitowego, ale także umożliwiają badanie i weryfikację funkcji mikrobiomu i jego związku ze zdrowiem i chorobą z różnych interdyscyplinarnych perspektyw.

YouTube